Audyt kadrowo-płacowy

Na Państwa zlecenie nasza firma może przeprowadzić audyt w ramach którego kontrolowana jest dokumentacja kadrowo-płacowa oraz ubezpieczeniowa.

Weryfikacji podlega:

  1. dokumentacja pracownicza (weryfikacja i kontrola poprawności założonej dokumentacji pracowniczej, w szczególności analiza dokumentów pod względem zgodności z obowiązującym prawem):

– akta osobowe,

– terminowość badań lekarskich,

– szkolenia BHP,

– ewidencja urlopów wypoczynkowych i innych absencji pracowniczych w tym urlopów macierzyńskich, wychowawczych, rodzicielskich, bezpłatnych,

– ewidencja nieobecności związanych z chorobą Pracownika,

  1. dokumentacja zasiłkowa (sprawdzenie poprawności naliczenia wynagrodzeń i zasiłków z ubezpieczenia chorobowego);
  2. ewidencja czasu pracy,
  3. listy płac (weryfikacja prawidłowości naliczania wysokości wynagrodzeń, w tym m.in. poprawności ustalenia podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zaliczek na podatek dochodowy);
  4. dokumentacja związana z ZUS w tym zgłoszenia, zmiany, rozliczenia (terminowość regulowania zobowiązań i przekazywania dokumentacji);
  5. regulamin pracy,
  6. regulamin wynagradzania,
  7. umowy cywilnoprawne w tym umowy o świadczenie usług, o dzieło (weryfikacja dokumentów do umów cywilnoprawnych i analiza ich zastosowania oraz weryfikacja prawidłowości rozliczania umów cywilnoprawnych);
  8. obszary, które mogą stanowić w przyszłości podstawę ewentualnego sporu między pracodawcą a pracownikiem i w konsekwencji doprowadzić strony przed sąd pracy;
  9. pozostałe obszary, składające się na całokształt prowadzonej administracji kadrowo – płacowej w przedsiębiorstwie.

Audyty prowadzone są całościowo lub na podstawie wybranej dokumentacji przedstawionej przez Państwa. Szczegóły audytu dostosowywane są indywidualnie do potrzeb i oczekiwań Klienta.

Efektem pracy audytora jest „Raport o stanie przestrzegania prawa pracy”, z którego wynika:

  1. jakie nieprawidłowości w prowadzeniu spraw pracowniczych istnieją w przedsiębiorstwie,
  2. jakie działania należy podjąć aby uchybienia te wyeliminować oraz poprawić stan funkcjonowania zakładu w zakresie spraw pracowniczych,
  3. jak zoptymalizować koszty ponoszone w związku z zatrudnieniem,
  4. wykazanie zagrożeń jakie mogą wystąpić w przypadku nie usunięcia naruszeń.

Poprzez tą formę kontroli Klient może wprowadzić korekty i uzupełnienia przed ewentualną kontrolą ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, ZUS czy Urzędu Skarbowego, gdyż przeprowadzony audyt dostarcza informacji o ewentualnych brakach czy nieprawidłowościach.

Po przeprowadzeniu audytu istnieje możliwość skorzystania z usługi dodatkowej polegającej na uporządkowaniu Państwa dokumentacji i wyeliminowaniu błędów, zaległości i nieprawidłowości  wykazanych w trakcie trwania audytu.

Usługa ta dotyczy również dokumentacji archiwalnej wraz z możliwością stworzenia bazy zarchiwizowanej dokumentacji na nośniku danych wskazanym przez Państwa.