Na Państwa zlecenie nasza firma może przeprowadzić audyt w ramach którego kontrolowana jest dokumentacja kadrowo-płacowa oraz ubezpieczeniowa.
Weryfikacji podlega:
- dokumentacja pracownicza (weryfikacja i kontrola poprawności założonej dokumentacji pracowniczej, w szczególności analiza dokumentów pod względem zgodności z obowiązującym prawem):
– akta osobowe,
– terminowość badań lekarskich,
– szkolenia BHP,
– ewidencja urlopów wypoczynkowych i innych absencji pracowniczych w tym urlopów macierzyńskich, wychowawczych, rodzicielskich, bezpłatnych,
– ewidencja nieobecności związanych z chorobą Pracownika,
- dokumentacja zasiłkowa (sprawdzenie poprawności naliczenia wynagrodzeń i zasiłków z ubezpieczenia chorobowego);
- ewidencja czasu pracy,
- listy płac (weryfikacja prawidłowości naliczania wysokości wynagrodzeń, w tym m.in. poprawności ustalenia podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zaliczek na podatek dochodowy);
- dokumentacja związana z ZUS w tym zgłoszenia, zmiany, rozliczenia (terminowość regulowania zobowiązań i przekazywania dokumentacji);
- regulamin pracy,
- regulamin wynagradzania,
- umowy cywilnoprawne w tym umowy o świadczenie usług, o dzieło (weryfikacja dokumentów do umów cywilnoprawnych i analiza ich zastosowania oraz weryfikacja prawidłowości rozliczania umów cywilnoprawnych);
- obszary, które mogą stanowić w przyszłości podstawę ewentualnego sporu między pracodawcą a pracownikiem i w konsekwencji doprowadzić strony przed sąd pracy;
- pozostałe obszary, składające się na całokształt prowadzonej administracji kadrowo – płacowej w przedsiębiorstwie.
Audyty prowadzone są całościowo lub na podstawie wybranej dokumentacji przedstawionej przez Państwa. Szczegóły audytu dostosowywane są indywidualnie do potrzeb i oczekiwań Klienta.
Efektem pracy audytora jest „Raport o stanie przestrzegania prawa pracy”, z którego wynika:
- jakie nieprawidłowości w prowadzeniu spraw pracowniczych istnieją w przedsiębiorstwie,
- jakie działania należy podjąć aby uchybienia te wyeliminować oraz poprawić stan funkcjonowania zakładu w zakresie spraw pracowniczych,
- jak zoptymalizować koszty ponoszone w związku z zatrudnieniem,
- wykazanie zagrożeń jakie mogą wystąpić w przypadku nie usunięcia naruszeń.
Poprzez tą formę kontroli Klient może wprowadzić korekty i uzupełnienia przed ewentualną kontrolą ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, ZUS czy Urzędu Skarbowego, gdyż przeprowadzony audyt dostarcza informacji o ewentualnych brakach czy nieprawidłowościach.
Po przeprowadzeniu audytu istnieje możliwość skorzystania z usługi dodatkowej polegającej na uporządkowaniu Państwa dokumentacji i wyeliminowaniu błędów, zaległości i nieprawidłowości wykazanych w trakcie trwania audytu.
Usługa ta dotyczy również dokumentacji archiwalnej wraz z możliwością stworzenia bazy zarchiwizowanej dokumentacji na nośniku danych wskazanym przez Państwa.